lørdag 27. oktober 2012

PR i høstnatta

Siste lørdag i oktober vet jeg hva jeg skal gjøre, hvert eneste år. Slektsforskerdagen 2012 arrangeres i Bodø & 35-40 andre steder i landet vårt. De fleste SFD'er lages av DIS-Norge & lokale DIS-grupper, men mange steder står frittstående historielag bak arrangementet. Men navnet er det samme & datoen er den samme. En positiv smitteeffekt som alle har glede & nytte av.

Slektsforskerdagene gjør ikke seg sjøl. Her må det arbeid til. 

Planlegging
Programmet skal lages, foredrag & kurs skal avtales, medarrangører skal inviteres med, lokaler bestilles osv. Lokalet bestilles faktisk 12 måneder før.

PR
Når forarbeidet  er gjort (stort sett) lages en oppsummering av program & deltakere som seinere blir til medlemsinformasjon & pressemelding. I god tid før dagen ringer jeg til Avisa Nordlands annonseavdeling & bestiller annonsen. Ved å oppgi annonsenummer til fjorårets arrangement - de lagrer alle annonsene i 13 måneder - får jeg den tilsendt på e-post. Endringer påføres & sendes tilbake. I 2012 gjorde jeg det to eller tre ganger før resultatet var ferdig. Årets annonse er en av de peneste i har hatt, synes nå jeg. Den sto på trykk onsdag & fredag.

Media kontaktes for avtale om omtale. I år var det nestleder Anne Grete Mensen i DIS-Salten Slektshistorielag som gjorde det, & fikk med seg utstiller & foredragsholder Sten Isaksen til Avisa Nordland. Oppslaget dekket nesten ei helside & kom onsdag. Veldig godt jobba.

Ettersom årets tema er "gamle brev forteller" var mesteparten av omtalen knyttet til posthistorie. Det er bra for å trekke inn nye, interesserte personer.

En henvendelse til NRK-Nordland medførte ingen radioopptreden, men statskanalen omtalte vår slektsforskerdag flere ganger på fredagen. 

Nytt i fjor var datakurs som startet samtidig som foredragene. Særlig søk i kyrkjebøker var populært.

Nytt i år er at kursene starter en halvtime før foredragene. Per-Olav Broback Rasch starter datakurset kl 10.30 & holder på tre kvarter i kursrommet, mens Torbjørn Seiring starter det første foredraget kl 11.00 i et helt annet rom. Så går det slag i slag med et nytt tilbud hver halve time, foruten et stort & omfangsrikt slektstorg i fylkeshusets kantine. 

Vi gleder oss til dagen i dag & vet at lørdag 26. oktober 2013 gjør vi dette en gang til, noen erfaringer rikere. Hurra for alle frivillige!

1 kommentar:

  1. Om du går inn på min blogg, ser du at jeg har satt deg på lista over flotte bloggger som jeg liker.
    God helg!

    SvarSlett