søndag 13. mai 2012

Jens Karolius Nilsen

Det kom en e-post. Noen ganger kommer henvendelsene via e-post, noen ganger ringer det i telefonen. E-postene er gjerne detaljerte, kanskje ikke utfyllende nok, men jeg setter pris på at folk skriver, da bestemmer jeg sjøl om - & når - jeg skal svare.

Den 16. februar i år skrev Audun Bergh disse ordene:

Hei!
Jeg lurer på om du kan tipse meg om en person i Gildeskål med gode lokalhistoriske kunnskaper & gode kontakter. Jeg forsøker å skaffe meg fotografier av alle tippoldeforeldrene mine. Nå mangler jeg bare ekteparet Jens Karolius Nilsen & Olea Magdalena Jørgensdatter, som døde henholdsvis den 27. juli 1910 & den 16. juni 1927 på Forstranda i Gildeskål. Har sporet opp navnene til min farmors fettere & kusiner på denne siden, men ingen av disse er nok i live i dag.

Noen av dem bodde derimot i Gildeskål, & det er kanskje en viss sjanse for at noen av slektningene etter disse har gamle fotografier av mine forfedre. Tror du at du kan hjelpe meg med dette? Hvis det kan hjelpe på interessen, var Jens Karolius Nilsen hjernen bak Trollfjordslaget - ifølge min oldefar
.
På forhånd takk.
Mvh Audun Bergh

To dager seinere svarte jeg følgende:

Hei.
Først bør du kontaktet kulturkontoret i Gildeskål. De har jobbet mye med bilder & identifisering av navn. Deretter er Oscar Berg en mann med gode kunnskaper. Du finner han under nordlandsmuseet.no Oscar er museumskonservator i kommunen.
Hold meg underrettet om framgangen.

Kanskje ikke det mest utfyllende svaret, men det eneste jeg hadde. Jeg hadde glemt av hele greia inntil 9. mai da denne e-posten datt inn:

Hei!
Skulle jo oppdatere deg om eventuelle resultater. Fikk god hjelp av dine kontakter, men de nevnte bildene fant jeg gjennom en annen kanal. Legger ved disse.
Takk for god hjelp!
Mvh Audun Bergh


Dette var hyggelig lesning, ikke alle gjør som Audun & takker for hjelpa. Han var fornøyd & jeg var fornøyd. Men … skulle gjerne visst hvordan Jens Karolius Nilsen var ” hjernen bak Trollfjordslaget”?

Trollfjordslaget har jeg blogget om her.
Det er mitt mest leste av 447 blogginnlegg, publisert før dét du leser nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar