lørdag 17. oktober 2009

Lokalhistorisk arkiv i Ballangen

Slektsgranskning eller slektssamling? For meg har samling uten formidling liten verdi. Når vi putler med historiske tema, egen slekt, lokalhistorie, krigshistorie eller andre spennende fortellinger, er det viktig å dele disse med andre. Noen ganger er det vanskelig å dele på innsamlinga, la gå. Slektsforskning er derimot en syssel som godt kan deles med andre – også i innsamlingsarbeidet. Nye teknologiske arenaer gjør SF både raskere & sikrere enn i tidligere tider. Gjennom bruk av DISchat kan du både få råd & hjelp til å lese "gammeldags skrift" for å nevne ett døme.

Men å formidle resultatet videre er viktig i – nær sagt – enhver sammenheng. Det kan skje gjennom å lage slektsbok, legge ut på blogg eller hjemmeside. Filme et sted, lage ei digital fortelling eller invitere til stort slektstreff i oldemors bygd. Gjerne i en kombinasjon av flere metoder.

Årbøker er også et godt forum for slikt. I mine anmeldelser av årbøker i Nordland har Årbok for Ballangen fått god omtale. En av mennene som har levert stoff til årboka i lang tid er skolelærer & rektor Magnus Pettersen i Ballangen. I mer enn 50 år har Pettersen, med god hjelp av kona Corrie, samlet på lokalhistorie fra kommunen.

Nå melder NRK Nordland at Magnus Pettersen har gitt sitt fyldige arkiv med 25 hyllemeter av lokalhistorie & slektsforskning til kommunens bibliotek:
– Jeg har alltid vært opptatt av lokalhistorie, & de eldste skriftene jeg har gitt til biblioteket er fra 1500–tallet. Nysgjerrighet har vært drivkraften, & stoffet er samlet fordi jeg ville finne ut om hvem jeg er & min historiske bakgrunn.
- Kanskje kommer det noen om tjue år, som kan ha historisk nytte av dette eller bare er interessert i å se på de gamle slektshistoriene fra Ballangen, sier Pettersen til NRK Nordland her.
Magnus Pettersen viser stolt fram det han har samlet gjennom mange år. Biblioteksjef Vanja Dahl mener gaven er svært verdifull. Foto: Kjell Mikalsen © NRK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar