fredag 20. mars 2009

Fremmad & aldri glemme

PAX forlag ga i 1974 ut ei norgeshistorie i tegneserieform. Fremmad & aldri glemme gjorde berettiget oppsikt, & som samfunnsengasjert gymnasiast på Bodø reformgymnas tok jeg varmt imot boka. Her var det de undertryktes norgeshistorie, presentert på en moderne & nyskapende måte i form av en tegneserie.

Vel, tegneserie er det bare delvis, det er en tegnet historiebok, laget av seks tegnere & illustratører:
Per Kr. Bakkmoen
Brynjulf Handgaard
Marit Heggenhougen
Arne W. Isachsen
Ingegerd Tveit

Den røde tråd var "pax-dua" i form av ei kråke. Kråka var fortelleren i flere, men ikke i alle epokene. Den store illustrasjonen her viser fyrstikkarbeiderstreiken i Christiania i oktober 1889. Forsiden er utdrag av fortellinga om Strilekrigen i Bergen våren 1765.

Kanskje kan noe fra denne boka brukes til illustrasjoner i slektshistoria du holder på med å skrive? Jeg ser på nettet at den er til salgs i et antikvariat eller to, & så ligger den på mange bibliotek fra Tromsø til Australia.

Mitt mest fornuftige aksjekjøp var forresten ei aksje i Pax forlag til kr 400. Aksjeeier !

1 kommentar:

  1. Oss aksjeeiere imellom "den har jeg også" et sted. Rart med ting man har glemt, men umiddelbart responderer på når man "ser det". Dette var et artig gjensyn - hvor er mitt eksemplar mon tru......

    SvarSlett