mandag 26. januar 2009

Når det ringer i telefonen

Telefonen ringer under dagsrevyen. Heldigvis er sporten begynt. Her en kortversjon av samtalen.

- Hallo, det er ... Torrissen på Bodø Sildloljefabrikk. Er det ikke du som er lokalhistoriker?
- Njaaa ... ikke akkurat det da, men jeg interesserer meg jo for emnet. Hva kan jeg hjelpe deg med? [En ny vri tenkte jeg, vanligvis er det slektsforskning folk ringer om].
- Jo, vi lurer på her på anlegget om ikke Sildloljefabrikken fyller hundre år i år. En kar har jobbet her i 40 år, men han er ikke sikker på dette.
- Et slikt spørsmål kan jeg ikke svare på, på strak arm. Hva vet dere sjøl da?
- Det var jo Ragnar Schjølberg som startet bedriften, dengang, & vi tror det kan være 100 år siden i år. Det hadde vært artig å markere jubiléet. Men kanskje du vet hvem vi kan kontakte? [Schjølberg-navnet er kjent, det ringer ei klokke i mitt].

- Akkurat ja, da vet jeg hvem som kan hjelpe deg. Inge Strand på Arkiv i Nordland har jobbet med industrihistorien til Ragnar Schjølberg. Han har holdt foredrag for oss i DIS-Salten Slektshistorielag om industrigründeren. Det finnes ei nettutstilling om Schjølberg. Kan du gå inn på arkiv-i-nordland uten mellomrom & punktum, pluss dott-no ? arkivinordland.no
[Faktisk sitter karen ved en PC, & han finner fram raskere enn meg].

- Ja, der fant jeg omtalen om
Ragnar Schjølberg. Tror du det er mulig å få laget et hefte med hundreårsberetning, av han Strand?
- Det er nok den beste kandidaten jeg vet om. Du får ringe ham, men jeg er usikker på om han bor i Bodø eller Beiarn. Det finner du ut av.
- Javisst, takk for hjelpa. Dette var nyttig. Ha det bra & god kveld.
- Alt i orden, bare hyggelig, avslutter jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar